Nowe technologie Edukacja Kontakt O nas Dodaj do ulubionych Ustaw tę stronę jako startową

System Pogodowej Informacji Drogowej
OPIS SYSTEMU

Na system składają się: drogowa stacja meteorologiczna, zintegrowany czujnik drogowy, oprogramowanie decyzyjno-dyspozytorskie, tablice sygnalizacyjne zmiennej treści.

Stacja systemu SPID powstała w wyniku wspólnych prac badawczych IBDM, X-Serwis i Lab-el w połowie 1997 roku i stale jest modernizowana. Stacja jest najnowocześniejszym urządzeniem tego typu nie tylko w Polsce, ale i Europie, zaprojektowana tak by spełniała wszelkie standardy EC a w wielu przypadkach je przewyższała. Wszystkie sensory do badania atmosfery i nawierzchni drogi (klimatu) posiadają certyfikaty Polskich Laboratoriów i świadectwa Głównego Urzędu Miar. Unikatowy moduł komunikacyjny czyni z niej samodzielny węzeł www sieci internetowej, umożliwia wymianę danych drogą łączności przewodowej i radiowej we wszystkich dostępnych w Polsce sieciach łącznie z Mobitexem. Stacja może monitorować:

  • warunki eko-klimatyczne,
  • skażenie i zanieczyszczenie atmosfery i wody,
  • stan wód w rzekach i zbiornikach wodnych,
  • natężenie ruchu i przejezdność za pomocą sond w jezdni (zintegrowanego czujnika drogowego) i kamer,
  • pracę sygnalizatorów ulicznych i oświetlenia,

ponadto:

  • przygotowuje własny serwis informacyjny o warunkach pogodowych wg standardu WMO i rozsyła go do wybranych odbiorców,
  • informuje służby miejskie, ratownicze o zagrożeniach,
  • ma możliwość współpracy z systemami opłat za przejazdy,
  • spełnia normy ICAO dzięki czemu można ją stosować w lotnictwie cywilnym,
  • ma możliwość zasilania wyłącznie z baterii słonecznej.

Stosowanie Systemu SPID znacznie usprawnia system zarządzania i prowadzi do obniżenia kosztów zimowego utrzymania dróg, dając:

  • zmniejszenie ilości stosowanych środków chemicznych, nawet o 20% ,
  • lepsze wykorzystanie sprzętu, poprzez właściwe programowanie tras,
  • zmniejszenie liczby jazd patrolowych i dyżurów sprzętu,
  • ograniczenie akcji do miejsc gdzie zagrożenie wystąpienia gołoledzi rzeczywiście występuje.

Zastosowanie SPID w Warszawie oprócz wymiernych korzyści finansowych dało korzyści społeczne, jak:

  • zmniejszenie kosztów transportu towarowego i osobowego,
  • poprawę bezpieczeństwa jazdy, zmniejszenie kosztów wypadków i związanych z nimi odszkodowań,
  • mniejsze straty ekologiczne wynikające ze zmniejszenia użytych środków chemicznych.

SPID współpracuje z systemem nadzoru ruchu pojazdów wykorzystującym lokalizację satelitarną GPS MobiGUARD. Dyspozytorzy dzięki temu mogą znać aktualną pozycję i komunikować się z pojazdami specjalnymi, zaangażowanymi w sezonowe utrzymanie dróg. Mogą na bieżąco dokonywać korekt w trasach przejazdu i operowaniu ładunkiem, koncentrować środki techniczne w miejscach szczególnie zagrożonych. MobiGUARD umożliwia prowadzenie rozliczeń z wykonawcami zimowego utrzymania dróg za rzeczywiście wykonaną pracę.

System SPID posiada świadectwo zgodności technologicznej Instytutu Badawczego Dróg i Mostów

( zastrzeżenia patentowe - znaki tow. i produkt podlegają ochronie prawnej.)

Zobacz też: